DOMOV PRO SENIORY

10. srpna 2011 v 16:54 | já |  JEN TAK
Chtěla bych se v první řadě vrátit k našemu uklízení po výměně oken. Zítra ještě přijdou montovat žaluzie, které si ovšem musíme zaplatit, ale jak jsem se informovala u dcery, tak tam prý to jde.

Chci ale psát o tom, jak můj manžel stále naříká, že to už pro nás není, že je ten byt pro nás velký, že to brzy vůbec nezvládneme, měli bychom prý přemýšlet na nějakým pensionem pro důchodce. A také, že to brzy finančně neutáhneme. Letos už se nám navýšil nájem a zvedli nám zálohy na služby, celkem to dělá 1700 Kč a příští rok a ještě další je zase "nalinkováno".

Já si myslím, že byt by mohl být menší, ale stěhovat se v tomhle věku? Neúnosné, museli bychom zase zapojit celou rodinu a to by nebylo na půlden jako teď. A jít mezi hodně staré a už nemohoucí? To se přiznám, že se mi ještě nechce. Raději pracuji na údržbě bytu zvolna, nemusím mít nutně všechno hned a rychle. Tak jsem zvědavá, jak to jednou u nás dopadne.

Dnes jsem si klikla, abych se podívala, co je nového na Facebooku, hlavně u mých přátel, a úplně náhodou jsem tam odchytla diskusi k jednomu otvírajícímu se Domovu pro seniory. Tak jsem pokračovala ve čtení.

Dověděla jsem se, že tato společnost uvede brzy do provozu první ze série projektů někde na Berounsku. Nabízí útulné bezbariérové byty 1+k.k., 2+k.k. Nebo 2+1. byty prý mají sociální zařízení (ještě aby ne) a plně vyhovují potřebám aktivního životního stylu v pokročilém věku. To tedy přesně nevím, jak je myšleno. Byt prý je možné si zařídit vlastním nábytkem atd.

V době je i uzavřený dvůr s jezírkem (!), altány a lavičkami, kde mohou jeho obyvatelé příjemně posedět a popovídat si se sousedy a svými hosty.

Pochopitelně mne zajímala cena za tyto služby. Základní cena těchto služeb je kolem 4 tisíc Kč. Tato cena prý zahrnuje zálohu 400 Kč/měsíc za vodné, stočné, osvětlení a vytápění společných prostor, odvoz odpadu, údržbu a běžný úklid společných prostor, donášku nákupu, zajištění lékařské péče atd. jakožto i dopravu autobusem, práci hospodářky a správce.

Pokud bych měla zájem o doplňkové služby, vše je majitel schopen zajistit, avšak klient je hradí v plné výši dle jeho ceníku!

A teď ještě taková maličkost: jen za byt 1+k.k. (bez předzahrádky) je nájem 8 tis. Kč a za služby se platí 4 tis. Kč. měsíčně.

No uznejte sami, paráda ne? Ale proč se jim tam lidi nehrnou a tato nabídka vyvolala takovou rozsáhlou diskusi na FB? No asi to bylo zveřejněno původně pro nějaké zahraniční důchodce nebo pro těch pár vyvolených. Copak je možné, aby někdo z nás zaplatil 12 tisíc Kč, za co by si kupoval léky a platil různé poplatky, vedlejší nákupy apod.?

Napadla mne jediná odpověď. Někdo si dělá legraci. Když tam byly vzneseny nějaké dotazy k tomuto penzionu, tak všude byla napsaná odpověď, že "dotaz je monitorován a bude otevřena možnost diskuse".

Už vidím, jak budou mít brzy plno! Nedá se nic dělat, my budeme muset vydržet doma!



 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | Web | 10. srpna 2011 v 18:49 | Reagovat

Tak to by bylo něco pro mne. Ten provozovatel se tím asi uživí, ale kolik asi důchodců na to dosáhne. Snad, kde jsou ještě dva, ale sám sotva. Pokud jsme jakž takž soběstační stěhovat ani náhodou. Máme nakonec družstevní, vlastně náš byt, tak proč. 2+1 není velký byt a udržovat se dá. :-)

2 annapos annapos | E-mail | Web | 10. srpna 2011 v 19:21 | Reagovat

Tak to je škoda Libuško že jsi sem nedala odkaz, tam bych se přihlásila hned zítra a vzala bych si na to úvěr v bance, a pokud bych potřebovala třeba ještě nějaký úklid a vyprat prádlo, tak to bych zřejmě už, musela tu banku jít vyloupit. N E H O R Á Z N É.

3 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 10. srpna 2011 v 22:02 | Reagovat

Zřídit nový penzion za své, na úrovni s veškerými službami,je hodně riskantní krok. Může to udělat jen movitý člověk, který si vše propočítal a ohlídal tak, aby mu vložené peníze vynášely nejméně 6% ( z toho platí daň z nájemní činnosti 15% a už zbývá jen 5% výnos.
V propočtu musí zohlednit pojištění, náklady na správu a údržbu, musí tvořit nějaký rezervní fond. To vše se rozpočítává na pronajaté m2, mimo další platby ( revize, prohlídky, a p.).
Pokud to takto dá dohromady a vyčíslí to do nájmu ( ať je jakkoli vysoký ) má svých 5% výnosových úroků. Kdo by šel do takového rizika? Na burze mohl mít včera za jeden den i 10 - 20% výnos z rizikového kapitálu.
Také hypotéky nejdou pod 4%, ale spíše k 5%. S tím souhlasí kde kdo.
Ovšem chtít totéž vydělat na nájemních službách bývá slovem do pranice.
Právě tyto první "vlaštovky" nasadí hladinu a trend. Lidé se nakonec nastěhují jen s kufříkem a když bude cena vysoká mohou odejít jinam ( jako z hotelu do hotelu ). Zatím se to nešíří, ale brzy bude nabídka pestřejší.

4 signoraa signoraa | Web | 10. srpna 2011 v 22:21 | Reagovat

Ježurko, jak víš, na začátku tohoto roku jsem se snažila hodně usilovně dostat maminku z LDN do nějakého lepšího prostředí. Klasické domovy důchodců jsou na pořadník a já nevěřím tomu, že se žadatelé o umístění dožijí toho, že se tam dostanou, pokud nemají protekci, či nedají úplatek - i s tím jsem se setkala.
Na druhé straně jsou tyto penziony pro seniory. Několik jsem jich kontaktovala a došla ke stejnému zjištění jako ty. Člověk, který má normální důchod do takovéhoto zařízení jít nemůže, protože na to nemá. Se sestrou jsme však zvažovaly i tuto variantu, na kterou by padl celý maminčin důchod a my bychom ještě třetinu částky doplácely.
Teta se strýcem žili na Mělníce v penzionu pro seniory jen díky tomu, že prodali dům, na jehož údržbu už neměli síly. Pobyt hradili z peněz za dům, protože oba důchody by jim na to nestačily. Je to ted' divný svět. ;-)

5 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 10. srpna 2011 v 23:13 | Reagovat

Co teď napíši, asi mnoho lidí nepotěší.
Když jsem byl v zastupitelstvu obce, razil jsem názor, že bydlení je věc soukromá. Veřejná instituce má pomáhat jen v mezních případech ( katastrofy ). Tak jak si lidé opatří oděv, jídlo, zábavu a další věci, tak by měli vnímat i bydlení. Konec konců domov je odvislý od bydlení a zaujímá většinu lidského času.
Navrhoval jsem, aby obec místo DPS ( dům s pečovatelskou službou ) vyhlásila podpůrný program na adaptace rodinných domů ( kde zůstala jedna starší bezradná žena ) na minipenziony. Sestěhováním tří až čtyř seniorů, by se uvolnily 3 baráky a z jejich pronájmů mladým lidem by šlo minipenzion provozovat. Zaseklo se to na potomcích těch potřebných. Souhlasili by, kdyby nájem mohli inkasovat a matku "navštěvovat". Dotčení senioři převzali tuto rétoriku, prý ať nám pomůže obec nebo stát, platíme daně.
S takovou duševní výbavou nelze dosáhnout nic.
Už jsem do zastupitelstva nekandidoval. Obec postavila DPS, za svobodárnu se službami tam platí 6500.- a děcka jejich uvolněné domky využívají komerčně nebo je prodaly a probendily. Jak si kdo ustele, tak si i lehne.

6 Kitty Kitty | E-mail | Web | 11. srpna 2011 v 7:58 | Reagovat

[2]: O_O  :-D

7 Kitty Kitty | E-mail | Web | 11. srpna 2011 v 8:04 | Reagovat

[5]:Píšeš mi ze srdce. Ještě jsi asi přece jen pionýrem, i když bych takových hodně uvítala. Na DPS měl někdo tlačenku či co a naplánovat tvoji variantu by stálo námahu na budku. To se dnes nenosí a nevyplatí. Divná doba neúcty k myšlení a majetku a lidem. Je to bezradnost z rychlých změn, které jsme zatím nepoznali... :-(

8 otavinka otavinka | Web | 11. srpna 2011 v 9:22 | Reagovat

Milá Ježurko,
všechno je složité. Já doufám, že odejdeme spolu na druhý břeh dřív, než se někam budeme muset stěhovat.Když se v roce 1991 prodávaly byty, tak náš barák získal jakýsi superman převodem za korunu a prodej za 38 tisíc se nekonal. Nyní bychom vybydlený byt mohli koupit za 1,5 milionu, ale nějak jsme si nenašetřili tolik a půjčky se seniorům nedávají. DD a DpS za peníz pro důchodce obyčejné - nejsou. Na to mají šanci jen ti, co mají důchod přes 12. tisíc.Takže jak z toho. Pro jednoho je to neřešitelné. Ale máme na sídlišti dům hrůzy, z kterého se skáče, protože je 12. poschoďový a tak je jistota, že už pak nebudou žádné starosti. :-!

9 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 11. srpna 2011 v 12:04 | Reagovat

Neměl jsem "kladný poměr k soc. zřízení", proto pro mne ani v potřebné době nebyl byt ( rodičům, kde jsem s mladou rodinou bydlel nuceně vykoupili dům a nabídli byt, ale mě náhradní byt nepřidělili ). Postavil jsem si z jedné výplaty domek ( dodnes není úplně hotov ) a nesl veškeré náklady bydlení celá léta ze svého.
Po r. 1990 jsem už za obec přebíral 220 nájemních bytů a odpovědnost za bytovou politiku v obci. Připravil jsem pravdivé prohlášení rady k tehdy platnému zákonu o bytech. "Veřejné byty nejsou a nebudou, mimo havarijní situace". Dále jsem prosadil privatizaci obecních bytů formou podílového vlastnictví za 1/2 zůstatkové ceny. Obydlený 3 pok. byt v paneláku za 85 000.-Kč/1993, jak pro nájemce, tak i pro jiného zájemce ( přednostně pro nájemníky z restituovaných domů ), zaplacení v bezúročných splátkách do 4 let nebo vrácení odstoupením od kupní smlouvy. Všichni nájemníci sepsali stížnost, na stav bytů ( které sami zničili ), topení, okolí, schodů a buhvíčeho. Domáhali se generální opravy a pak se prý rozhodnou zda koupí či nic. Dal jsem svoji funci - pověřence na stůl s tím, že buď koupí, jak byl stav odborně zhodnocen, nebo obec naloží s byty jinak.
Rozhodně do nich nebude vrážet peníze při chráněném nájemném. Zejména proto ne, že většina nájemníků si kupuje auta, jezdí po dovolených, jsou zde podnikatelé s firmami a všichni mají obec za dojnou krávu. Strhl se kravál, ale stal jsem na svém a požádal o důvěru zastupitelstva. Komouši vznesli protest, že o nájemním bydlení rozhodují majitelé domků ( většina zastupitelů ). Ano replikoval jsem, to je správně, protože my víme co znamená vlastnické bydlení a všem nájemníkům ho přednostně nabízíme. Tak výhodné to už nikdy nebude, tak berte nebo nechte ležet. Čtyři roky předemnou plivala většina nájemníků. Dnes mne zdraví zdaleka, protože prodávají bytový podíl za 1-1,6 milionu. O to samozřejmě přišla obec, ale chtěli jsme vytvořit střední majetkovou třídu, která něco vlastní a má vlastnické vnímání. Nakonec i místní soudruzi uznali, že to byl správný postup.

10 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 11. srpna 2011 v 12:25 | Reagovat

[5]: doplnění

Lidé neradi vnímají čísla, ale ta jsou neúprosná.
Jak jsem už uvedl, lze i zkráceně dojít k výši nájmu v soukromých poměrech při soukromé investici s plánovaným výnosem 5%.
Pořizovací cena se vypočítává na 1m2 zastavěné plochy. U penzionů se musí počítat s větší plochou chodeb a pomocných prostor ( na pohyb pojízdných lehátek, sklad kolečkových křesel, prádelna, žehlírna, sklad osobního majetku ). Tyto plochy se promítají rovněž do nájmu.
Správa a údržba je podle švýc. pramenů asi na 4% a 6% je výnos investice i s daní z nájemného, je výsledek 10% z investice ve formě nájemného ročně.
Když vezmu za základ poř. cenu 20000Kč/m2 = 2000Kč/m2/ročně, tj. 166Kč/m2 měsíčně. 1 pok. byt cca 35m2=cca 5800, holý nájem + topení, energie, voda atd.
Samozřejmě při větším bytu je to spočítatelné.
Je to jako s autem, kupní cena není to hlavní, průběžné výlohy jsou mnohonásobně vyšší, ovšem auto ( kromě taxi ) není výdělečná investice ale prostá spotřeba po více let.

11 Hanka Hanka | 11. srpna 2011 v 12:45 | Reagovat

Ano, všechno je drahé a vyhlídky nejsou povzbuzující. Lidé však stárnou, v mnoha domech nejsou výtahy a také to většinou není jako dříve, kdy se děti staraly o rodiče. Mám známou paní v penzionu, také tam byl úbytek lidí kvůli cenám, ale kdo šetřil a má solidní důchod, tak to zvládá. Občas tam za ní jezdím. Všechno v pohodě, ale uhodli byste, co je tam prý nejhorší? Teď se nechci nikoho dotknout, říkám jen to, co jsem tam nejednou slyšela, dokonce to mají jako hlavní motto v jejich časopise, který si vydávají: je to nesnášenlivost těch lidí vůči sobě, spousta závisti a nevraživosti. :-?  :-(

12 jezura jezura | Web | 12. srpna 2011 v 15:25 | Reagovat

[1]: Když máte družstevní, je to v pohodě, ale my nevíme, s jakou cenou přijdou zítra, bohužel.
[2]: Máš pravdu, to bych byla ještě zvědavá na ty ceny za ty doplňkové služby, komu by asi na to zbylo, že?
[3]:[5]: Pravdu máte, pane Ivane, a mimo jiné je vidět, že víte, o čem mluvíte. Naprostý souhlas, všechno také chtít  nemohu jako naši tmaví spoluobčané. :-(
[4]: Je to divný svět, je to pravda. Ti, kteří nemají naspořeno nebo nemají co prodat, kde asi skončí jednou?
[8]: To je hrůza, co píšeš, Otavínko. Takové nehorázné peníze, když to koupil za babku. Ti naši "domácí" prý to také koupili hodně levně a teď nás chtějí sedřít z kůže. To je bohužel realita.
[9]: Já osobně si myslím, že jste to vymyslel parádně a spravedlivě. Nebydleli tam v těch bytech také cikáni?
Asi jim podobní, jak můžu zničit něco, v čem žiji? Já měla 44 let jednu vanu a nikdo tomu nevěřil, tak většinou ten, kdo si věci nezničí, tak na to doplatí. Takže vy jste měl pravdu a je vidět, že to pozdě ale přece uznali i ostatní.
[11]: Ani se nedivím, ona ta nevraživost a závist se tedy už dostala i mezi nás, staré, kteří to máme za pár a místo, abychom si ten život užívali a zpříjemňovali, tak si ho ničíme blbostmi. :-x

13 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 12. srpna 2011 v 16:43 | Reagovat

Co k tomu všemu dodat,kdo se dostane do domova seniorů,tak už moc nenašetří.Ale naskýtá se otázka zda mu tam přece jenom není lépe.Děti jsou bez starosti a MĚLI BY SE V PŘÍPADĚ POTŘEBY PODÍLET NA BYDLENÍ SVÝCH RODIČŮ.Vždyť jsme se o ně starali. :-)

14 verca verca | Web | 21. srpna 2011 v 22:54 | Reagovat

No já nevím ale celkem už jsem o tom uvažovala že bych tam šla (na stáří !)) tak by měly ony klid a já takyprotože nechci aby se moje děti hádaly kdo se bude o mně starat,tak by měly ony klid a já bych se nemusela starat o to zda jim nejsem na obtíž a to bych nechtěla někomu být na obtíž. :-)  :-)  :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama